onsdag 25 augusti 2010


När jag var i Sth i veckan så pratade vi om att det inte är så många som vet vad alfaettantitrypsinbrist är egentligen. Så här kommer en liten förklaring:
Det är ett ärftligt tillstånd, man ärver "en bokstav" från vardera föräldern. Vi kallar bristen för AAT för enkelhetens skull.
Om man ärver MM så har man normal AAT-halt dvs 100 %
Om man ärver MZ så har man lätt brist dvs 60-90 %
Om man ärver SZ så har man måttlig brist dvs 30-60 %
Om man som jag ärver ZZ så har man svår brist, 10-30 %.
Det kan vara värre PI00, inget AAT bildas!
Det är ca 1/1600 som har som mig ZZ, ca 5000-6000 i Sverige. Man vet inte vaeför de flesta finns i södra Sverige och i baltstaterna, det kan finnas en koppling till vikingarna.
Om det bryter ut när man är liten så angrips oftast levern och det kan bli aktuellt med levertransplatation på små barn.
Man konstaterar bristen med blodprov.
Njut nu av den klara fina hösten och - kolla in jag har äpplen på mitt äppelträd som är 3 år gammalt!
Dags för dagens träningspass!

1 kommentar:

Gunilla Dahl sa...

Måste ringa och kolla var mitt värde låg. La inte det på minnet eftersom min läkare, som tyvärr gick i pension i våras, sa att det låg inom normalvärde? Och pappret jag fick vet jag inte var jag har!När samma prov togs på sjuttiotalet sa min dåvarande lungläkare att jag hade antitrypsinbrist vilket även min pappa hade. Men sedan var det inte mer med det! Jo, naturligtvis skulle jag sluta röka. /Kram